INTRODUCCIÓ
El passat
divendres dia 4 de desembre, finalitzava el termini per a què partits polítics,
però també qualsevol ciutadà, individualment o col·lectivament, presentessin
al·legacions a les ordenances fiscals aprovades inicialment pel govern de laciutat format per ERC, CUP i ICV. Tal i com ja vàrem anunciar en el ple on es varen aprovar inicialment, el
grup municipal de Independents per la Bisbal - PSC ha presentat
al·legacions que us expliquem a
continuació.
Però primer de tot explicarem
que són les ordenances fiscals i perquè són importants, tant per ciutadans com
per l’Ajuntament.
QUE SÓN LES
ORDENANCES FISCALS?
Les ordenances
fiscals són les normes que aprova el Ple de
l’Ajuntament de la Bisbal i que regulen els impostos, les taxes i els
preus públics municipals, que regiran en el transcurs de l’any 2016. Entre les
principals figures impositives que es regulen trobem l’Impost de Béns
Immobles, la taxa de recollida,
tractament i eliminació de residus, la taxa per abastament d’aigua potable ,
l’impost de circulació, així com les taxes i preus públics de serveis
municipals com la residencia geriàtrica o la llar d’infants per citar uns
exemples.
Per l’Ajuntament,
aquestes ordenances marquen una part important dels ingressos que tindrà
l’Ajuntament al llarg del termini. Per què ens fem una petita idea en el
pressupost municipal del 2015 es va pressupostar uns ingressos totals de
10.434.000 euros, dels quals 7.200.000, és a dir prop del 70% corresponia a
impostos, taxes i preus públics municipals.
Respecte al
ciutadà, aquesta afectació també és important. Tot i que no hi ha estudis a
nivell de la nostra ciutat si que en podem fer una aproximació dividint aquests
ingressos ( 7.200.000 euros), entre els 10.761 habitants de la ciutat. D’aquest
càlcul en resultaria una quantia de
669 euros per habitant i any, comptant que una composició de família mitjana
a la nostra ciutat és d’una llar formada per de tres persones, ens suposa una
mitjana de poc més de 2.000 euros per família i any. Segons dades estadístiques la renta mitjana
dels bisbalencs majors de 18 anys, és de poc més de 15.000 euros bruts (30.000
per família) el que suposaria prop del 7% de la renta familiar bruta en pagar
figures tributaries municipals.
Perquè hem presentat al·legacions?
Determinada
doncs la importància de les ordenances fiscals passem a explicar les
al·legacions que vàrem presentar el passat dia 4 de desembre i que hauran de
debatre’s en un proper Ple .
Les ordenances
que va aprovar inicialment l’equip de govern han estat una proposta molt
decebedora. El nostra municipi encara es troba en una greu situació de
crisi econòmica, on tenim poc més d’un 22% de la població en situació d’atur,
la xifra més alta de tota la Comarca i de les més altes de tota la província.
Del nombre total d’aturats, 969 persones, la meitat no perceben cap tipus de
prestació o subsidi. Tenim una població molt envellida, i unes pensions de les
més baixes de la província, en definitiva, una població on les emergències
socials estan ben presents en el dia a dia de la nostra ciutat. Per aquests
motius que s’havien posat de relleu en campanya electoral, havíem esperat unes
ordenances fiscals molt socials, en el sentit d’implementar les noves
tendències que el món local està incorporant en la tributació local. El que ens
hem trobat ha estat unes ordenances que no contemplen la tarificació social o
cap bonificació més enllà de les que s’estableixen en favor de les famílies
nombroses.
S’ho pot permetre la hisenda municipal? Perquè no s’ha fet abans?
Aquesta és la
pregunta evident que qualsevol ciutadà pot preguntar-se tenint en compte el que
hem manifestat anteriorment respecte a que els tributs municipals suposen el
70% dels ingressos de la Corporació.
La darrera
legislatura va tenir dues grans fases, en una primera es va tractar
d’equilibrar la hisenda municipal. Ens vàrem trobar un Ajuntament que tenia un
pressupost per aprovar pel 2011 amb només 15.000 euros d’estalvi pressupostari
(per inversió o per incrementar polítiques socials) i que pel 2012 començaven a
vèncer els períodes de carència dels préstecs
sol·licitats i augmentaven el pagament en 400.000 euros més cada any,
fins arribar al milió d’euros anuals de pagament de préstecs. Per tant el que
primer calia fer era equilibrar els comptes municipals, per, sense reduir els
serveis prestats, permetre fer front a les obligacions adquirides per anterior
Corporació ( i més tenint en compte la modificació de la Constitució que
obligava i donava prioritat a pagar el deute abans que cal altre despesa).
A l’efecte,
vàrem aprovar i executar un pla d’ajust de la despesa que ens va permetre
equilibrar la hisenda municipal i tenir un estalvi pressupostari tant per incrementar
la despesa social en un 40% com per poder rebaixar la pressió fiscal,
disminuint l’Impost de bens immobles i les taxes d’escombraries en un 5%.
Tanmateix es va aconseguir finalitzar obres que restaven
el carrer dels Valls , es va finalitzar el Terracotta Museu, carrer Coll i Vehí,
i es va realitzar una inversió important al pavelló d’esports. I aconseguir
obtenir un important romanent de tresoreria (vàrem incrementar-lo dels 400.000
euros als 3 milions) per poder fer front al retorn dels 1.1 milions d’euros de retorn del FEIL, 800.000 euros de la planta de Fontanilles i
ens resta 1 milions d’euros per fer front al pagament de les obres que va
realitzar SOREA.
Finalment vàrem
aconseguir rebaixar la ràtio d’endeutament dels 9.5 milions d’euros fins els
5.5 al final d’enguany, el que s’està traduint en una rebaixa de la quantia que
es destina a amortitzar préstecs.
Aquestes
mesures han fet que la hisenda municipal estigui equilibrada. Al efecte només
cal recordar que l’Ajuntament ha tancat els darrers exercicis amb un estalvi
net de
837.000 euros el 2011, 1.164.000 euros el 2012, , 1.316.923 el 2013
i 1.560.295,16 el 2014 , últim exercici
liquidat del que es tenen dades, per tant, es evident que la capacitat per
incrementar la despesa en temes socials (i no únicament en aquests temes) hi
és, i ens podem plantejar, un cop superat la majoria de reptes econòmics, fer
més moderació en la pressió fiscal dels ciutadans de la nostra ciutat.
En el transcurs
de la campanya electoral ja ens vàrem comprometre que continuaríem amb la línia
d’equilibri de la hisenda municipal, amb la contenció de la despesa, i la
inversió en projectes socials. I vàrem comprometre’ns expressament a incloure
la tarificació social en la imposició municipal (tal i com també vàrem fer
altres partits avui en dia al govern, tot sigui dit). El fet d’estar a
l’oposició en res no canvia aquesta voluntat, i vetllarem pel que govern
municipal primi la vessant social en les polítiques municipals.
Per altra banda,
i com explicarem a continuació, aquestes al·legacions presentades no han de
tenir necessàriament la conseqüència de menys ingressos, sinó que el que es
demana és una major justícia social en les ordenances. Que és doni compliment
al principi igualitari de pagar en funció del nivell de renda.
Quines propostes hem presentat el grup Independents per la Bisbal –
PSC?
Les nostres propostes, que poden consultar-se en aquest enllaç, poden agrupar-se en tres, totes elles
marcades per el comú denominador de buscar unes ordenances més justes i
socials.
A) Rebaixa del 10% del IBI imposat
l’any 2012 pel govern central i que ara el govern municipal manté.
L’any
2011, mitjançant Reial Decret Llei 20/2011, de 30 de desembre, el govern
central va establir un recàrrec , en el cas de la Bisbal del 10 % del tipus
impositiu de l’IBI, en funció de l’any de la darrera revisió cadastral. Aquest
recàrrec, que en principi era per dos exercicis econòmics, va ser renovat per
dos exercicis més. Per tant legalment, fou obligatori mantenir-lo pels
exercicis econòmics 2014 i 2015.
En
el cas de la Bisbal, això ha suposat que en els exercicis econòmics en què les
ordenances han estat presentades pel govern format per PSC i CiU, el tipus
impositiu fixat era del el 0,824 per cent quan es tracti de bens de naturalesa
urbana i el 0’900 per cent quan es tractava de béns de naturalesa rústica.
A
les ordenances dels exercicis anteriors, però s’hi afegia expressament que :
“pel que fa als immobles urbans, en aplicació de l’increment del 10% del tipus
impositiu que preveu l’article 8 del Reial Decret Llei 20/2011, de 30 de
desembre de 2011, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i
financera per a la correcció del dèficit públic, per a l’exercici 2014 el tipus
impositiu efectivament aplicable serà del 0,9064 per cent.”
És
a dir del propi redactat de l’ordenança fiscal quedava clar que la voluntat del
govern anterior era mantenir un tipus impositiu pels immobles urbans en un el
0,824 per cent.
Per
l’any 2016 el govern central ha tret l’obligació d’implementar el recàrrec del
10 %. Tot i això l’equip de govern format per ERC, CUP i ICV, ha decidit el
tipus impositiu municipal al 0,9064 per cent, és a dir mantenir aquest recàrrec
que en el seu moment va imposar el govern central de l’Estat espanyol amb
caràcter excepcional.
Per
tant nosaltres, tal i com vàrem avançar en el plenari d’aprovació inicial de
les ordenances fiscals, hem al·legat en el sentit de modificar l’article 7è de
l’ Ordenança fiscal nº.3 per l’exercici 2016 aprovada inicialment, en el sentit
de fixar el tipus de gravamen en el 0,824 % quan es tracti de Bens de
naturalesa Urbana.
Només entendríem el manteniment
d’aquest increment si la quantitat econòmica recaptada per aquest increment,
servís per finançar el manteniment de l’Ambulància d’urgències (SEM) 24 hores
al dia, i per el finançament de nous serveis socials.
B) Impostos, taxes i preus públics
progressius.
Amb
caràcter general, i és just reconèixer aquest fet, els impostos, taxes i preus públics
municipals mai han contemplat una progressivitat o com s’anomena ara una
tarificació social progressiva. Tot i això en la darrera campanya electoral
almenys tres partits de la nostra ciutat: Independents per la Bisbal- PSC, Cup
i ICV (dos d’ells ara governant) i ERC a nivell nacional, portàvem al programa
implementar aquesta tarificació social.
La
crisi i una interpretació menys restrictiva de la normativa han fet que molts
municipis estiguin implementant aquesta tarificació que consisteix bàsicament
en establir el tipus impositiu, i la quantia de les taxes i preus de forma
variable d'acord amb el nivell de renda dels usuaris per tal que el preu no
sigui una barrera a l’hora d’accedir als serveis. En aquests moments la
tarificació de totes les figures impositives és lineal o el que és el mateix
tothom, té el mateix tipus impositiu o la mateixa taxa o preu públic.
Aquesta
modalitat no té perquè necessàriament significar una rebaixa en els ingressos
municipals, sinó una redistribució.
Aquest
nou model impositiu proposem que s’apliqui principalment al Impost de béns
Immobles, en el que proposem fer-ho a través o bé de la renta o per
simplicar-ho establint tipus impositius més elevats en aquells trams de valor
cadastral més elevats.
També
pot aplicar-se en d’altres taxes com la taxa d’abastament d’aigua potable, o bé
en la taxa de recollida, tractament i eliminació de les escombraries. En
aquestes taxes, així com en preus públics de serveis municipals com la llar
d’infants , l’aplicació si que pot ser de forma directa en funció de la renda
dels usuaris dels serveis prestats per l’Ajuntament.
C) Altres mesures fiscals.
Subvencions
socials:
Per això hem
proposat la creació d’unes prestacions econòmiques d’assitència social
consistents en entregues dineràries que realitza l’administració a persones
físiqus en les que concorre una especial situació de manques de recursos amb la
finalitat d’atendre una situació
concreta de necessitat o emergència, i
promocionant així les condicions necessàries per la igualtat dels individus.
Per tal de no
desvirtuar el pressupost aquesta quantia a destinar la determina el propi
ajuntament i la seva quantia podria procedir de la penalització als grans
tenidors de pisos buits.
D) Bonificacions
D.1)
IMPOST DE BÉNS IMMOBLES (IBI) s’ha proposat altres mesures com:
Bonificacions
als locals que cedeixin aparadors
D’aquesta
manera potenciar el comerç a banda de també millorar també la imatge de la
ciutat. El programa aixequem les persianes, del qual el nostra ajuntament hi ha
participat en tres ocasions anys 2013, 2014 i 2015, pretén fomentar la
implantació d'activitats econòmiques en locals situats al nucli antic, per
recuperar el continu comercial, i l’activitat econòmica al centre de la
ciutat. Per aquest motiu, i per
incentivar el lloguer dels locals i el desenvolupament econòmic de la mateixa,
proposem establir una doble bonificació. Una primera del 5% de la quota anual a
tots aquells locals que s’acullin a aquest projecte que es complementarà amb un
5% més si a més aconsegueixen obtenir un lloguer.
Bonificacions
als edificis que disposin de certificat d’eficiència energètica
El 5 d’abril de
2013 el Govern central va publicar el “Plan Estatal de Fomento del Alquiler de
Viviendas, Rehabilitación, Regeneración y Renovación Urbana (2013-2016)”. Així mateix, el 13 d’abril de 2013 es va
publicar al BOE el Reial Decret 235/2013 pel qual s'aprova el procediment bàsic
per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.
El Reial Decret
fixa l'1 de juny de 2013 com a data a partir de la qual és obligatori disposar
del certificat energètic per als edificis d’habitatges i d’ús terciari nous i
per a les transaccions de compravenda o de lloguer d’edificis ja existents i
per a edificis públics de més de 500 m2.
El certificat
va acompanyat d’un document de recomanacions sobre les millores que es poden
fer per a obtenir un comportament energètic més eficient, així com augmentar el
confort de l’habitatge i per tant reduir la despesa energètica si es fa una
bona aplicació de les mesures proposades.
Penalització als pisos buits de grans empreses
financeres.
El mes de juliol va sortir publicada la
llei 24/2015 de de mesures urgents per a
afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica. La
Llei contempla actuar davant el sobreendeutament hipotecari, per reduir i
gestionar les situacions que es derivin dels desnonaments, per facilitar
l’accés a l’habitatge, i per evitar la
pobresa energètica. I per fer-ho dota de competències i procediments als
Ajuntaments. Aquesta llei permet penalitzar els pisos buits (quantia que es
podria destinar a les bonificacions i subvencions que hem comentat abans) o bé
altres instruments com la cessió obligatòria dels habitatges buits propietats
de grans tenidors, o bé el lloguer social obligatòria, o d’altres mesures com
la garantia de l’atorgament d’ajuts a persones etc.
E)
ALTRES FIGURES IMPOSITIVES
En la taxa de recollida d’escombraries, s’ha
proposat la tarificació social com en d’altres taxes. A més s’ha sol·licitat
que l’estab liment de la quota tributària es realitzi previ establiment de
criteris que tinguin en compte la grandària del immoble i el nombre d’habitants
del mateix. En la taxa actual tots els immobles s’agrupen en funció de si son
plurifamiliars, adossats o aïllats.
Ens sembla
evident que una família monoparental genera menys residus que famílies amb més
membres. Així mateix s’ha proposat distingir els tres moments (recollida,
tractament i eliminació) per no cobrar les mateixes taxes a aquells usuaris que
no utilitzen algun dels cicles (per exemple locals buits, o activitats que
compten amb gestors de residus propis).
Finalment s’ha
sol·licitat que les bonificacions per utilització de la deixalleria i per les
llars que facin autocompostatge, la bonificació sigui automàtica, i no calgui
la sol·licitud a l’Ajuntament.
En la taxa de clavegueram, a banda de
l’establiment de la tarificació social progressiva que hem sol·licitat en
altres ordenances, també demanem que s’equiparin les bonificacions socials que
en anys anteriors havíem establert en la taxa d’abastament d’aigua. Essent les
dues taxes sobre un mateix bé essencial i dins el cicle de l’aigua, entenem que
les bonificacions establertes han de ser les mateixes en ambdues figures
tributàries
En l’Impost d’activitats econòmiques, que
només paguen les activitats amb facturació superior al milió d’euros, també
s’ha proposat que les subvencions en l’impost s’apliquin a les empreses que
contractin treballadors però posant un límit mínim en la durada del contracte.
Si es manté com proposa el govern municipal que la subvenció sigui per
qualsevol contractació amb independència de la durada del contracte, el que
faríem com a Ajuntament seria incentivar els contractes “brossa”, i una menor
fiscalitat a aquestes grans empreses totalment injustificada.
En les taxes d’obres, de primera ocupació i
d’activitats, es proposa una rebaixa important de la taxa en relació a la
que ha aprovat inicialment el govern municipal, atès que enguany s’ha produït
una modificació de la legislació aplicable, suprimint les llicències i
establint el règim de comunicació prèvia, el que de facto, suposa no només
reduir els tràmits administratius, sinó que també la tasca que realitza l’administració
i per tant en consonància caldria reduir els costos que suporta el ciutadà.
En definitiva, hi
ha moltes mesures socials que els ajuntaments podem aplicar per pal·liar els
efectes de la crisi. En un article anterior ja en vaig proposar algunes, i
en aquest he fet un repàs de les que es poden establir a les ordenances
fiscals. Per la seva aplicació només cal que es donin tres condicionants. Una
hisenda equilibrada (que vàrem aconseguir aquesta fita amb l’aprovació i
execució del pla d’ajust la legislatura anterior) així com les idees i
instruments tributaris per portar a terme aquestes ajudes, i com a últim
però més important la voluntat política d’aplicar-les. Per tant, avui dia
no hi ha excusa per no aprovar aquestes o d’altres mesures de caire social i recordem que la primera i gairebé principal
política social que té l’Ajuntament és la fiscalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada