INTRODUCCIÓ
En
el darrer ple de l’any 2017, l’únic punt important va ser l’aprovació
definitiva de les ordenances fiscals, atès que un any més no s’han presentat
dins termini els nous pressupostos municipals. El grup municipal d’Independents
per la Bisbal-PSC va presentar al·legacions que, val a dir, eren molt similars
a les presentades en els darrers dos exercicis econòmics, en el sentit de
demanar amb caràcter general unes ordenances fiscals més justes en què la
característica principal fos el respecte
als principis tributaris de progressivitat i capacitat econòmica, com es fa en
els tributs supramunicipals (IRPF).
De
fet aquesta petició té el seu origen en una moció que el nostra grup va
presentar i que es va aprovar pel Ple de l’Ajuntament l’any 2015, i que ha
estat reiteradament incomplerta pels grups que conformen el govern municipal.
De igual forma, aquest govern va desestimar totes les al·legacions presentades
en aquest sentit, si bé es va comprometre a crear aquest mes de febrer una
comissió especial integrada per tots els grups municipals per a l’estudi de les
propostes realitzades.
1.- FONAMENT
JURÍDIC DE LA PETICIÓ D’ORDENANCES FISCALS AMB CRITERIS DE PROGRESSIVITAT I
CAPACITAT ECONOMICA.
Com
dèiem en l’exercici econòmic 2015 ja varem aportar un acord plenari per a que
les ordenances fiscal apliquessin criteris de tarifació social. Finalment, per
acord de tots els grups municipals es va decidir que s’aplicaria en les
ordenances que s’aprovessin a partir del 1 de gener del 2017. Ni en les ordenances
del 2017, ni en aquestes del 2018 consta l’aplicació de criteris de
progressivitat o de capacitat econòmica.
En
les taxes i la resta de preus públics i impostos han d'estar realitzades amb
respecte al principi constitucional de la capacitat econòmica, establert tant a
l'art.31 de la Constitució Espanyola,.
Així
mateix l’article 3 de la llei 58 /2003, de 17 de desembre General Tributària
(LGT) i l’article 8 de la llei 8/1989, de 13 d’abril de taxes i preus públics.
Estableix que en la fixació es tindrà en compte quan el permeti les
característiques del tribut, la capacitat econòmica de les persones que l’hagin
de satisfer.
L’article
24.4 RD L 2/82004, de 5 de març, assenyala que per la determinació de les
quanties de les taxes podran tenir-se en compte criteris de capacitat econòmica
de les persones que han de satisfer-les.
La
STS de 20 de febrer de 1998, Sala Tercera del Contenciós Administratiu, Secció
2ª, recurs 8240/1992, en el fonament jurídic tercer, declara que la capacitat
econòmica ha de ser fixada com a mesura o criteri de la imposició i pot operar
en dos sentits:
a) Afavorir als de menor capacitat econòmica
mitjançant exempcions o bonificacions
b) gravant
la càrrega tributaria als de major capacitat econòmica, és a dir incrementant
les seves quotes.
Existeix variada jurisprudència ja consolidada
autoritzant en les taxes criteris genèrics de capacitat econòmica. Així
la SSTS de 22 de gener de 2009, Sala Tercera, de lo
Contencioso-Administrativo, Secció 2.ª, rec. 6612/2004, en el FJ sisè; de 20 de febrer de 2009, FJ 14, la
STS de 10 de juny de 2010, Sala Tercera, de lo Contencioso-Administrativo,
Secció 2.ª, rec. 4891/2009, ATC 71/2008,
la STS 8 d’octubre de 2010 Sala del Contencios, Secció: 2, n.º de
Recurs: 4092/2009 FJ 13, i STS de 7 de
març de 2012, secc. 2.ª, rec. 4941/2009, FJ9.
2.- PROPOSTES REFERENTS A L’ORDENANÇA FISCAL Nº 3 :IMPOST DE BENS IMMOBLES.
En
aquest impost cal tenir en compte dues consideracions prèvies, que no per
antagòniques, són reals i per tant a tenir en consideració.
En primer lloc que aquest és el Impost que més
incidència té en la recaptació municipal. En números rodons, dels prop de 10
milions en ingressos municipals un 30% son derivats d’aquest impost.
Per altra banda però, cal tenir en compte que també
és una de les figures impositives que tenen més rellevància i impacte en la
ciutadania, (si més no en els ciutadans amb immobles en propietat). Segons les
darrers dades del IDESCAT, el tipus impositiu mig d’aquest impost a la Bisbal és de 385 euros anuals.
Si aquesta dada la posem en relació amb la situació
econòmica que travessa la nostra ciutat.
Encara pren més protagonisme i importància. A l’efecte hem de recordar que la
taxa d’atur de la nostra ciutat supera el 22 % la més alta de la comarca que té un índex de
menys del 18%. On tenim la quantia de pensió de les més baixes de la província,
així com la base imposable per declarant més baixa de les comarques gironines,
i la cinquena renda per càpita mitjana més baixa de tota la província.
Tipus impositiu del gravamen.
L’any
2011, mitjançant del Reial Decret Llei 20/2011, de 30 de desembre el govern
central va establir un recàrrec , en el cas de la Bisbal del 10 % del tipus
impositiu de l’IBI, en funció de l’any de la darrera revisió cadastral. Aquest
recàrrec, que en principi era per dos exercicis econòmics, va ser renovat pel
govern central per dos exercicis més. Per tant legalment, fou obligatori
mantenir-lo pels exercicis econòmics 2014 i 2015.
En el cas de la Bisbal, això ha suposat que en els
exercicis econòmics en què les ordenances han estat presentades pel govern
format per PSC i CiU, el tipus impositiu fixat era del el 0,824 per cent quan
es tracti de bens de naturalesa urbana i el 0’900 per cent quan es tractava de
béns de naturalesa rústica.
A les ordenances però s’hi afegia expressament que
: “pel que fa als immobles urbans, en
aplicació de l’increment del 10% del tipus impositiu que preveu l’article 8 del
Reial Decret Llei 20/2011, de 30 de desembre de 2011, de mesures urgents en
matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit
públic, per a l’exercici 2014 el tipus impositiu efectivament aplicable serà
del 0,9064 per cent.”
És a dir del propi redactat de l’ordenança fiscal
quedava clar que la voluntat del govern anterior era mantenir un tipus
impositiu pels immobles urbans en un el 0,824 per cent.
Per l’any 2016 el govern central va treure
l’obligació d’implementar el recàrrec del 10 %. Tot i això l’equip de govern
format per ERC, CUP i ICV, ha decidit el tipus impositiu municipal al 0,9064
per cent, és a dir mantenir aquest recàrrec pels exercicis 2016,2017 i 2018,
tot i que el govern central de l’Estat espanyol l’havia establert amb caràcter excepcional i ja he tret
l’obligació de mantenir-ho.
Per tant nosaltres proposem fixar el tipus de gravamen en el 0,824 % quan es tracti de
Bens de naturalesa Urbana
Establiment d’un IBI progressiu en funció dels
trams de valor cadastral
Com
ja s’ha argumentat anteriorment, la normativa i la jurisprudència avalen que
s’estableixin criteris de IBI progressiu per donar compliment al principi de
capacitat econòmica.
Es
realitza aquesta mesura establint un tipus diferenciat en funció de trams del
valor cadastral. Aquesta opció permetria saber amb un petit estudi saber
quants, i quins trams cal establir per
obtenir un determinat quantitat en concepte de recaptació d’Impost de Béns
Immobles, que òbviament, a criteri de la Corporació podria mantenir o modificar
el nivell d’ingressos en relació als exercicis anteriors.
Girona
per aquest any 2018, ja ha establert un IBI progressiu en aquells immobles
comercials i industrials.
Es
podria aplicar un mateix coeficient per als industrials amb un valor cadastral
inferior als 60.000 euros (per exemple, Hem demanat la distribució de l’IBI per
trams però se’ns ha negat aquesta informació) i fer un IBI progressiu per la
resta d’immobles.
Amb
aquesta mesura gravaríem més les grans superfícies comercials , mantindríem la
pressió impositiva als comerços petits i mitjans, i aquest increment de
recaptació podria permetre la rebaixa del coeficient pels immobles
residencials.
Aquestes
mesures tendirien a fer una redistribució social i a fer efectiu el principi de
capacitat econòmica i per tant de justícia social, determinat no pel nivell de
renda, sinó pel nivell la capacitat econòmica derivada del valor cadastral.
Línia de subvencions per famílies monoparentals.
Atès la greu crisi econòmica que pateix la ciutat,
i buscar mesures que, sense una davallada important d’ingressos, tendeixin a
acomodar l’impost a les persones amb menys recursos. En la societat actual les
famílies monoparentals son una realitat creixent, alhora que en percentatge
elevat tenen un problema de renda per càpita familiar. Per aquest motiu
proposem la creació d’una línia de subvencions per aquest tipus de família amb
una quantia, que haurà de determinar-se previ estudi de la casuística de la
nostra ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada