ORDENANÇA FISCAL Nº. 11: TAXA PER RECOLLIDA D’ESCOMBRARIES
Increment de
la quota tributaria en un percentatge superior al 6,22% sense cap informe
tècnic financer que ho sustenti.
El
2017 es va produir un increment en la quota de l’impost en un 6,22%, percentatge que es manté
per l’exercici econòmic 2018. Aquest
increment es va justificar en dades que
no tenen cap credibilitat, ni rigor. I la millor manera és un estudi de l’estat
d’execució del pressupost d’enguany.
Els ingressos són de 1.021.913,08 drets reconeguts
nets, un cop ja tancat el padró de la taxa. De fet la magnitud que obliga el
Ministerio per la liquidació de pressupost és el de Dret reconegut net. Emprant
per tant el criteri legal. L’any 2016 els ingressos per aquest concepte varen
ser d’uns drets reconeguts nets de 966,751.60.
És a dir un increment de prop de 55.000 euros,
superior inclús a la quantia establerta per l’adquisició del vehicle, que de
fet, no ha tingut impacte en aquest pressupost, en no haver-se formalitzat
encara.
En ser una taxa, i per tant només poder repercutir
el preu del servei de la recollida, tractament i eliminació, les despeses
haurien de ser de la mateixa quantia, o bé de 990.000 euros que era el
pressupostat. Ara bé en el pressupost, així
com en la liquidació de l’any anterior, veiem que la despesa no supera els
739.000 euros, és a dir un “benefici” de més de 260.000 euros.
Però sobta que es posi una partida anomenada
“altres despeses indirectes” de 125.000 euros, el que suposa un 14% de les
despeses sense que s’acrediti a que es refereix i el grup que subscriu aquestes
al·legacions no encerta a trobar cap explicació, com si que hem realitzat amb
altres conceptes indeterminats del quadre de costos.
Per tant d’aquesta comparació s’extreu la conclusió
clara que en el quadre que va incloure l’any anterior es varen sobradotar les
despeses del servei per intentar una justificació de la taxa. Al nostra
entendre, només quadren els números si s’imputa personal que no es propi de la
recollida d’escombraries i que per tant no pot imputar-se a efectes de
justificació de la taxa, i per altra banda s’ha imposat una quantia de despeses
indirectes del tot sobredimensionada (partida de 125.000 euros) que han fet que
els hi resultés un servei deficitari quan en realitat no ho és.
Establiment d’una tarifació progressiva.
Com hem estudiat en
un apartat anterior, el criteri de capacitat econòmica, i per tant d’una
tarifació progressiva , és possible i exigible en taxes i preus públics.
Aquesta capacitat econòmica
pot realitzar-se per:
1.- Ingressos econòmics: Disposar d'uns ingressos màxims pel conjunt de
les persones que conviuen al mateix domicili, iguals o inferiors als que
s'estableixen en el següent quadre, que pren com a referència l'Indicador de renda
de suficiència de Catalunya (IRSC) o IPREM en els termes homogenis amb la resta
d’ordenances fiscals
Aquests ingressos faran referència als ingressos de
renda anual, entenent-se com a tals la suma dels rendiments nets del treball i
de qualsevol altra prestació o rendiment net. A banda caldrà que la persona
sol·licitant ni cap altra que visqui a l’habitatge, no disposi immobles, propietats o immobles arrendats,
excepte l'habitatge propi.
En cas que la persona sigui reconeguda com a
incomplidora de les seves obligacions, li serà denegada fins que aporti
documentació de l'Agència Tributària relativa als seus ingressos i es comprovi
que compleix els requisits.
2.- Determinació de la capacitat de forma
indirecte, emprant mètodes
com el valor cadastral del immoble on es produeix el fet imposable i que ha
estat validada entre d’altres per la STS
de 4 de gener de 2013, dictada por la Sala de lo Contencioso-Administrativo,
Sección 2.ª, rec. 940/2010 . És a dir es pagaria l’escombraria en funció, no
com fins ara de la tipologia del immoble, sino a més del valor cadastral del
mateix.
Diferenciació de la taxa en sumatoris de recollida, tractament i
eliminació
Per aconseguir una major
equitat de tracte pel que fa a l’ordenança fiscal nº. 11, caldria que es
diferenciïn els sumatoris de recollida, tractament i eliminació en les tarifes
aplicables als habitatges, i a les activitats. D’aquesta manera es poden evitar
situacions arbitraries de fer pagar la mateixa quota en casos en què no
s’utilitza la totalitat de serveis, tot i conèixer que és un servei de recepció
obligatòria. Tanmateix es podria diferenciar la taxa en activitats en funció de
per exemple si hi ha activitats que tenen contractat els serveis de gestors de
residus especialitzats, o bé en casos d’habitatge en funció si fan tractament i
separació o no.
Caldria preveure la possibilitat d’implementar elements
electrònics de pesatge individualitzat, tal i com ja ha anunciat el govern de
la Generalitat vol instaurar properament.
ORDENANÇA NÚM. 10.-
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE CLAVEGUERAM I ORDENANÇA NÚM. 17.-
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER SUBMINISTRAMENT D’AIGUA POTABLE
Extensió dels beneficis fiscals de l’ordenança 17 també a
l’ordenança 10.
Tot i que a
l’ordenança número 17 ordenança fiscal reguladora de la taxa de subministrament
d’aigua potable es mantenen els beneficis
fiscals que s’havien establert respecte pensionistes i jubilats,
famílies nombroses i monoparentals i famílies on algun dels seus membres
estiguin en situació d’atur entenem que, atès que el fet impositiu està molt
relacionat, aquests beneficis fiscals també haurien d’instaurar-se en
l’ordenança fiscal número 10 reguladora de la taxa de clavegueram.
Establiment d’una
tarifació progressiva.
Entenem que en un bé social de primera necessitat
com l’aigua el nostra ajuntament hauria d’establir en aquestes ordenances
fiscals, com també ho hem sol·licitat en l’ordenança relativa al Impost de Bens Immobles, i ho
farem a l’ordenança número 11 de recollida, transport i tractament de residus
municipals.
Creiem que caldria aplicar una tarifació progressiva de la taxa que contemplés tots
els majors de 18 anys, empadronats al domicili on es demana l’aplicació de la
tarifa social d'abastament d'aigua.
Disposar d'uns ingressos màxims pel conjunt de
les persones que conviuen al mateix domicili, iguals o inferiors als que
s'estableixen en el següent quadre, que pren com a referència l'Indicador de
renda de suficiència de Catalunya (IRSC) o IPREM en els termes homogenis amb la
resta d’ordenances fiscals
Aquests ingressos
faran referència als ingressos de renda anual, entenent-se com a tals la suma
dels rendiments nets del treball i de qualsevol altra prestació o rendiment
net.
A banda caldrà que
la persona sol·licitant ni cap altra que visqui a l’habitatge, no disposi immobles, propietats o immobles arrendats,
excepte l'habitatge propi.
En cas que la
persona sigui reconeguda com a incomplidora de les seves obligacions, li serà
denegada fins que aporti documentació de l'Agència Tributària relativa als seus
ingressos i es comprovi que compleix els requisits.
ALTRES MESURES PROPOSADES
Bonificacions IBI
per locals que cedeixin aparadors.
El programa aixequem les persianes, del qual el
nostra ajuntament hi ha participat en tres ocasions anys 2013, 2014, 2015 i
2016 pretén fomentar la implantació d'activitats econòmiques en locals situats
al nucli antic, per recuperar el continu comercial, i l’activitat econòmica al
centre de la ciutat. Per aquest motiu, i
per incentivar el lloguer dels locals i el desenvolupament econòmic de la
mateixa, proposem establir una doble bonificació. Una primera del 5% de la
quota anual a tots aquells locals que s’acullin a aquest projecte que es
complementarà amb un 5% més si a més aconsegueixen obtenir un lloguer.
Bonificacions per
immobles que tinguin certificat d’eficiència energètica.
El 5 d’abril de 2013 el Govern central va publicar
el “Plan Estatal de Fomento del Alquiler de Viviendas, Rehabilitación,
Regeneración y Renovación Urbana (2013-2016)”.
Així mateix, el 13 d’abril de 2013 es va publicar al BOE el Reial Decret
235/2013 pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de
l'eficiència energètica dels edificis.
El Reial Decret fixa l'1 de juny de 2013 com a data
a partir de la qual és obligatori disposar del certificat energètic per als
edificis d’habitatges i d’ús terciari nous i per a les transaccions de
compravenda o de lloguer d’edificis ja existents i per a edificis públics de
més de 500 m2.
El certificat va acompanyat d’un document de
recomanacions sobre les millores que es poden fer per a obtenir un comportament
energètic més eficient, així com augmentar el confort de l’habitatge i per tant
reduir la despesa energètica si es fa una bona aplicació de les mesures
proposades.
Per tant proposem establir una bonificació en cinc
dels set nivells d’eficiència energètica, encara que òbviament estem oberts a
canvis en aquesta proposta
A
|
10%
|
B
|
8%
|
C
|
6%
|
D
|
4%
|
E
|
2%
|
Subvencions per als pisos cedits a lloguer
social.
Vist l’alarmant falta de parc immobiliari per a
cedir a pisos en lloguer social, i la manca d’acords amb grans tenidors per a
l’obtenció d’aquests immobles, cal aplicar mesures com les subvencions a tots
aquells propietaris que cedeixin pisos a lloguer social, mentre el conveni
estigui en vigor. Es proposa que la subvenció sigui proporcional al temps de
lloguer del immoble.
Ordenança fiscal número 5 Impost de vehicles i Tracció Mecànica (IVTM)
Creiem que a l’article 5 caldria establir una nova bonificació del 20% en
relació als vehicles amb benzina amb homologació EURO6 i que emetin menys de
120g de CO2 i una bonificació del 40% en vehicles “clean Diesel” en atenció a
la seva menor o nul·la contaminació en relació als vehicles de gaolina o gasoil
i per coherència amb les bonificacions ja contemplades en el mateix article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada