divendres, 12 de gener del 2018

Al·legacions ordenances fiscals (2). Taxa recollida escombraries i altres figures impositives


ORDENANÇA FISCAL Nº. 11: TAXA  PER RECOLLIDA D’ESCOMBRARIES

 Increment de la quota tributaria en un percentatge superior al 6,22% sense cap informe tècnic financer que ho sustenti.

El 2017 es va produir un increment en la quota de l’impost en un 6,22%, percentatge que es manté per l’exercici econòmic 2018.    Aquest increment es va  justificar en dades que no tenen cap credibilitat, ni rigor. I la millor manera és un estudi de l’estat d’execució del pressupost d’enguany.

Els ingressos són de 1.021.913,08 drets reconeguts nets, un cop ja tancat el padró de la taxa. De fet la magnitud que obliga el Ministerio per la liquidació de pressupost és el de Dret reconegut net. Emprant per tant el criteri legal. L’any 2016 els ingressos per aquest concepte varen ser d’uns drets reconeguts nets de 966,751.60.

És a dir un increment de prop de 55.000 euros, superior inclús a la quantia establerta per l’adquisició del vehicle, que de fet, no ha tingut impacte en aquest pressupost, en no haver-se formalitzat encara.

En ser una taxa, i per tant només poder repercutir el preu del servei de la recollida, tractament i eliminació, les despeses haurien de ser de la mateixa quantia, o bé de 990.000 euros que era el pressupostat.  Ara bé en el pressupost, així com en la liquidació de l’any anterior, veiem que la despesa no supera els 739.000 euros, és a dir un “benefici” de més de 260.000 euros.

Però sobta que es posi una partida anomenada “altres despeses indirectes” de 125.000 euros, el que suposa un 14% de les despeses sense que s’acrediti a que es refereix i el grup que subscriu aquestes al·legacions no encerta a trobar cap explicació, com si que hem realitzat amb altres conceptes indeterminats del quadre de costos.

Per tant d’aquesta comparació s’extreu la conclusió clara que en el quadre que va incloure l’any anterior es varen sobradotar les despeses del servei per intentar una justificació de la taxa. Al nostra entendre, només quadren els números si s’imputa personal que no es propi de la recollida d’escombraries i que per tant no pot imputar-se a efectes de justificació de la taxa, i per altra banda s’ha imposat una quantia de despeses indirectes del tot sobredimensionada (partida de 125.000 euros) que han fet que els hi resultés un servei deficitari quan en realitat no ho és.

 Establiment d’una tarifació progressiva.

Com hem estudiat en un apartat anterior, el criteri de capacitat econòmica, i per tant d’una tarifació progressiva , és possible i exigible en taxes i preus públics.
Aquesta capacitat econòmica pot realitzar-se per:

1.- Ingressos econòmics: Disposar d'uns ingressos màxims pel conjunt de les persones que conviuen al mateix domicili, iguals o inferiors als que s'estableixen en el següent quadre, que pren com a referència l'Indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC) o IPREM en els termes homogenis amb la resta d’ordenances fiscals
Aquests ingressos faran referència als ingressos de renda anual, entenent-se com a tals la suma dels rendiments nets del treball i de qualsevol altra prestació o rendiment net. A banda caldrà que la persona sol·licitant ni cap altra que visqui a l’habitatge, no disposi  immobles, propietats o immobles arrendats, excepte l'habitatge propi.
En cas que la persona sigui reconeguda com a incomplidora de les seves obligacions, li serà denegada fins que aporti documentació de l'Agència Tributària relativa als seus ingressos i es comprovi que compleix els requisits.

2.- Determinació de la capacitat de forma indirecte, emprant mètodes com el valor cadastral del immoble on es produeix el fet imposable i que ha estat validada entre d’altres per la STS de 4 de gener de 2013, dictada por la Sala de lo Contencioso-Administrativo, Sección 2.ª, rec. 940/2010 . És a dir es pagaria l’escombraria en funció, no com fins ara de la tipologia del immoble, sino a més del valor cadastral del mateix.

Diferenciació de la taxa en sumatoris de recollida, tractament i eliminació

Per aconseguir una major equitat de tracte pel que fa a l’ordenança fiscal nº. 11, caldria que es diferenciïn els sumatoris de recollida, tractament i eliminació en les tarifes aplicables als habitatges, i a les activitats. D’aquesta manera es poden evitar situacions arbitraries de fer pagar la mateixa quota en casos en què no s’utilitza la totalitat de serveis, tot i conèixer que és un servei de recepció obligatòria. Tanmateix es podria diferenciar la taxa en activitats en funció de per exemple si hi ha activitats que tenen contractat els serveis de gestors de residus especialitzats, o bé en casos d’habitatge en funció si fan tractament i separació o no.
Caldria preveure  la possibilitat d’implementar elements electrònics de pesatge individualitzat, tal i com ja ha anunciat el govern de la Generalitat vol instaurar properament.




 ORDENANÇA NÚM. 10.- ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE CLAVEGUERAM I ORDENANÇA NÚM. 17.- ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER SUBMINISTRAMENT D’AIGUA POTABLE

 Extensió dels beneficis fiscals de l’ordenança 17 també a l’ordenança 10.

Tot i que a l’ordenança número 17 ordenança fiscal reguladora de la taxa de subministrament d’aigua potable es mantenen els beneficis  fiscals que s’havien establert respecte pensionistes i jubilats, famílies nombroses i monoparentals i famílies on algun dels seus membres estiguin en situació d’atur entenem que, atès que el fet impositiu està molt relacionat, aquests beneficis fiscals també haurien d’instaurar-se en l’ordenança fiscal número 10 reguladora de la taxa de clavegueram.

Establiment d’una tarifació progressiva.

Entenem que en un bé social de primera necessitat com l’aigua el nostra ajuntament hauria d’establir en aquestes ordenances fiscals, com també ho hem sol·licitat en l’ordenança  relativa al Impost de Bens Immobles, i ho farem a l’ordenança número 11 de recollida, transport i tractament de residus municipals.

Creiem que caldria aplicar una tarifació  progressiva de la taxa que contemplés tots els majors de 18 anys, empadronats al domicili on es demana l’aplicació de la tarifa social d'abastament d'aigua.

         Disposar d'uns ingressos màxims pel conjunt de les persones que conviuen al mateix domicili, iguals o inferiors als que s'estableixen en el següent quadre, que pren com a referència l'Indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC) o IPREM en els termes homogenis amb la resta d’ordenances fiscals

           Aquests ingressos faran referència als ingressos de renda anual, entenent-se com a tals la suma dels rendiments nets del treball i de qualsevol altra prestació o rendiment net.

        A banda caldrà que la persona sol·licitant ni cap altra que visqui a l’habitatge, no disposi  immobles, propietats o immobles arrendats, excepte l'habitatge propi.
En cas que la persona sigui reconeguda com a incomplidora de les seves obligacions, li serà denegada fins que aporti documentació de l'Agència Tributària relativa als seus ingressos i es comprovi que compleix els requisits.

 ALTRES MESURES PROPOSADES

Bonificacions IBI per locals que cedeixin aparadors.

El programa aixequem les persianes, del qual el nostra ajuntament hi ha participat en tres ocasions anys 2013, 2014, 2015 i 2016 pretén fomentar la implantació d'activitats econòmiques en locals situats al nucli antic, per recuperar el continu comercial, i l’activitat econòmica al centre de la ciutat.  Per aquest motiu, i per incentivar el lloguer dels locals i el desenvolupament econòmic de la mateixa, proposem establir una doble bonificació. Una primera del 5% de la quota anual a tots aquells locals que s’acullin a aquest projecte que es complementarà amb un 5% més si a més aconsegueixen obtenir un lloguer.


Bonificacions per immobles que tinguin certificat d’eficiència energètica.

El 5 d’abril de 2013 el Govern central va publicar el “Plan Estatal de Fomento del Alquiler de Viviendas, Rehabilitación, Regeneración y Renovación Urbana (2013-2016)”.  Així mateix, el 13 d’abril de 2013 es va publicar al BOE el Reial Decret 235/2013 pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.

El Reial Decret fixa l'1 de juny de 2013 com a data a partir de la qual és obligatori disposar del certificat energètic per als edificis d’habitatges i d’ús terciari nous i per a les transaccions de compravenda o de lloguer d’edificis ja existents i per a edificis públics de més de 500 m2.

El certificat va acompanyat d’un document de recomanacions sobre les millores que es poden fer per a obtenir un comportament energètic més eficient, així com augmentar el confort de l’habitatge i per tant reduir la despesa energètica si es fa una bona aplicació de les mesures proposades.

Per tant proposem establir una bonificació en cinc dels set nivells d’eficiència energètica, encara que òbviament estem oberts a canvis en aquesta proposta

A
10%
B
8%
C
6%
D
4%
E
2%


 Subvencions per als pisos cedits a lloguer social.

Vist l’alarmant falta de parc immobiliari per a cedir a pisos en lloguer social, i la manca d’acords amb grans tenidors per a l’obtenció d’aquests immobles, cal aplicar mesures com les subvencions a tots aquells propietaris que cedeixin pisos a lloguer social, mentre el conveni estigui en vigor. Es proposa que la subvenció sigui proporcional al temps de lloguer del immoble.


Ordenança fiscal número 5 Impost de vehicles i Tracció Mecànica (IVTM)

Creiem que a l’article 5 caldria establir una nova bonificació del 20% en relació als vehicles amb benzina amb homologació EURO6 i que emetin menys de 120g de CO2 i una bonificació del 40% en vehicles “clean Diesel” en atenció a la seva menor o nul·la contaminació en relació als vehicles de gaolina o gasoil i per coherència amb les bonificacions ja contemplades en el mateix article.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada