dimecres, 24 de març del 2021

Normativa limitació velocitat de trànsit a vies urbanes

El passat més de novembre El govern Central  va legislar en relació a diferents aspectes de la circulació en via pública

Una de les regulacions que va passar més desapercebuda, però que sense cap mena de dubte més rellevància tindran pel dia a dia dels municipis, ha estat la nova regulació de la velocitat en les vies urbanes.

La qüestió es regula al Reial decret 970/2020, de 10 de novembre, que va ser publicat en el BOE l'endemà i en el seu article 50, ve a redefinir els límits generals de velocitat en vies urbanes en funció de la seva diferent classificació.

El primer que cal dir però és que l’aplicació dels límits de velocitat que  explicarem entren en vigor el dia 11 de maig del 2021, d’acord al que estableix la Disposició final única.

 

Us deixo l’enllaç.

https://www.boe.es/boe/dias/2020/11/11/pdfs/BOE-A-2020-13969.pdf

 

Límits de velocitat.

En l’exposició de motius, es justifica la reforma per la necessitat de protegir als vianants.  En aquest context ha de recordar-se  que els darrers 4 anys el nombre de morts en vies urbanes s’ha incrementat al voltant dels 550 morts anualment.



D'aquestes morts, el 80% corresponia al grup de persones usuàries que configuren el denominat col·lectiu de persones vulnerables (vianants, ciclistes, motoristes i persones usuàries de ciclomotor).

L'experiència demostra que la reducció de la velocitat té un efecte directe en la reducció de la sinistralitat dels vulnerables, no suposant per contra un major alentiment del trànsit, els vehicles de motor en els seus desplaçaments urbans no superen velocitats mitjanes que, en els centres urbans, siguin generalment superiors als 20 km/h.

Els diferents estudis coincideixen que el risc de morir a conseqüència d'un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 50 km/h. La velocitat del vehicle té una relació directa amb les probabilitats de supervivència del vianant atropellat

La normativa estableix els nous límits de velocitat en ciutat, reduint-los de manera genèrica a 30 km/h en vies amb un carril per sentit (anteriorment el genèric era de 50 km/h independentment dels carrils)

En les vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera, el límit serà de 20 km/h.

En les vies de dues o més carrils per sentit de circulació, el límit continuarà sent de 50 km/h. Però

No obstant això, cal tenir en compte que els carrils reservats per a la circulació de determinats vehicles o usuaris, com els d'ús exclusiu per al transport públic, no es comptabilitzen. Per exemple, si un carrer té un carril però disposa a més d'un per a bus/taxi, s'aplicarà el límit de 30 km/h perquè es considera que només hi ha un carril per a aquest sentit.




IMPORTANT

La  normativa permet que aquestes noves velocitats genèriques puguin ser reduïdes pels Ajuntaments si així ho consideren, encara que hauran d'instal·lar prèviament la senyalització que indiqui el límit diferent.

 

D'altra banda, excepcionalment, l'Autoritat municipal podrà augmentar la velocitat en vies d'un únic carril per sentit, fins a una velocitat màxima de 50 km/h.

Travesseres

Per contra, no hi ha canvis per al límit de velocitat genèric en les travesseres: un tram de carretera interurbana que discorre per poblat. Aquestes carreteres, habitualment part d'una via convencional, solen tenir un sol carril per sentit. Malgrat això, el seu límit genèric es mantindrà en 50 km/h. Encara que, com ja ocorre, els consistoris podran rebaixar-ho, ja sigui íntegrament o en un tram determinat.

S'exceptuen els vehicles que transportin mercaderies perilloses, la velocitat específica de les quals en les travessies és de 40 km/h. A més, aquest mateix limiti és el que se'ls aplica en vies urbanes de dos carrils o més per sentit (que tenen el límit genèric en 50 km/h).

Pel que fa a autovies o autopistes urbanes, és a dir que discorren dins de poblat, el límit genèric es manté així mateix en 80 km/h. No obstant això, podrà continuar sent ampliat per ajuntaments o governs autonòmics, encara que mai haurà d'excedir dels 120 km/h (el màxim per a autovies i autopistes fora de poblat).

 

SANCIONS

 

Les infraccions per excedir la velocitat fixada per la via, depenent d'en quant s'excedeixin el límit imposat, poden ser o bé greus o bé molt greus.


Límit 30 km/h


INFRACCIÓ

SANCIÓ

PUNTS

31 km/h - 50 km/h

Greu

100 euros

-

51 km/h - 60 km/h

Greu

300 euros

2

61 km/h - 70 km/h

Greu

400 euros

4

71 km/h - 80 km/h

Greu

500 euros

6

81 km/h o más

Molt Greu

600 euros

6




Límit 20 km/h

INFRACCIÓ

Sanció

PUNTS

21 km/h - 40 km/h

Greu

100 euros

-

41 km/h - 50 km/h

Greu

300 euros

2

51 km/h - 60 km/h

Greu

400 euros

4

61 km/h - 70 km/h

Greu

500 euros

6

71 km/h o más

Molt Greu

600 euros

6

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada