El passat més de novembre El govern Central va legislar en relació a diferents aspectes de la circulació en via pública
La qüestió es regula al Reial decret 970/2020, de 10 de novembre, que va
ser publicat en el BOE l'endemà i en el seu article 50, ve a redefinir els
límits generals de velocitat en vies urbanes en funció de la seva diferent
classificació.
El primer que cal dir però és que l’aplicació dels límits de velocitat
que explicarem entren en vigor el dia 11
de maig del 2021, d’acord al que estableix la Disposició final única.
Us deixo l’enllaç.
https://www.boe.es/boe/dias/2020/11/11/pdfs/BOE-A-2020-13969.pdf
Límits de velocitat.
En l’exposició de motius, es justifica la reforma per la necessitat de
protegir als vianants. En aquest context
ha de recordar-se que els darrers 4 anys
el nombre de morts en vies urbanes s’ha incrementat al voltant dels 550 morts
anualment.
D'aquestes morts, el 80% corresponia al grup de persones usuàries que
configuren el denominat col·lectiu de persones vulnerables (vianants,
ciclistes, motoristes i persones usuàries de ciclomotor).
L'experiència demostra que la reducció de la velocitat té un efecte directe
en la reducció de la sinistralitat dels vulnerables, no suposant per contra un
major alentiment del trànsit, els vehicles de motor en els seus desplaçaments
urbans no superen velocitats mitjanes que, en els centres urbans, siguin
generalment superiors als 20 km/h.
Els diferents estudis coincideixen que el risc de morir a conseqüència d'un
atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle
que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 50 km/h. La velocitat del
vehicle té una relació directa amb les probabilitats de supervivència del
vianant atropellat
La normativa estableix els nous límits de velocitat en
ciutat, reduint-los de manera genèrica a 30 km/h en vies amb un carril per
sentit (anteriorment el genèric era de 50 km/h independentment dels carrils)
En les vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera, el límit
serà de 20 km/h.
En les vies de dues o més carrils per sentit de circulació, el límit
continuarà sent de 50 km/h. Però
No obstant això, cal tenir en compte que els carrils reservats per a la
circulació de determinats vehicles o usuaris, com els d'ús exclusiu per al
transport públic, no es comptabilitzen. Per exemple, si un carrer té un carril
però disposa a més d'un per a bus/taxi, s'aplicarà el límit de 30 km/h perquè
es considera que només hi ha un carril per a aquest sentit.
IMPORTANT
La normativa permet que aquestes
noves velocitats genèriques puguin ser reduïdes pels Ajuntaments si així
ho consideren, encara que hauran d'instal·lar prèviament la senyalització que
indiqui el límit diferent.
D'altra banda, excepcionalment, l'Autoritat municipal podrà
augmentar la velocitat en vies d'un únic carril per sentit, fins a una
velocitat màxima de 50 km/h.
Travesseres
Per contra, no hi ha canvis per al límit de velocitat genèric en les
travesseres: un tram de carretera interurbana que discorre per poblat. Aquestes
carreteres, habitualment part d'una via convencional, solen tenir un sol carril
per sentit. Malgrat això, el seu límit genèric es mantindrà en 50 km/h. Encara
que, com ja ocorre, els consistoris podran rebaixar-ho, ja sigui íntegrament o
en un tram determinat.
S'exceptuen els vehicles que transportin mercaderies
perilloses, la velocitat específica de les quals en les travessies és de 40
km/h. A més, aquest mateix limiti és el que se'ls aplica en vies urbanes de dos
carrils o més per sentit (que tenen el límit genèric en 50 km/h).
Pel que fa a autovies o autopistes urbanes, és a dir que
discorren dins de poblat, el límit genèric es manté així mateix en 80 km/h. No
obstant això, podrà continuar sent ampliat per ajuntaments o governs
autonòmics, encara que mai haurà d'excedir dels 120 km/h (el màxim per a
autovies i autopistes fora de poblat).
SANCIONS
Les infraccions per excedir la velocitat fixada per la
via, depenent d'en quant s'excedeixin el límit imposat, poden ser o bé greus o
bé molt greus.
Límit 30 km/h
INFRACCIÓ |
SANCIÓ |
PUNTS |
|
31 km/h - 50 km/h |
Greu |
100 euros |
- |
51 km/h - 60 km/h |
Greu |
300 euros |
2 |
61 km/h - 70 km/h |
Greu |
400 euros |
4 |
71 km/h - 80 km/h |
Greu |
500 euros |
6 |
81 km/h o más |
Molt Greu |
600 euros |
6 |
Límit 20 km/h
INFRACCIÓ |
Sanció |
PUNTS |
|
21 km/h - 40 km/h |
Greu |
100 euros |
- |
41 km/h - 50 km/h |
Greu |
300 euros |
2 |
51 km/h - 60 km/h |
Greu |
400 euros |
4 |
61 km/h - 70 km/h |
Greu |
500 euros |
6 |
71 km/h o más |
Molt Greu |
600 euros |
6 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada