dissabte, 3 de novembre del 2018

Ple d’octubre 2018.- PLA ACCIÓ SOCIAL: OPORTUNITAT PERDUDA PER IMPULSAR MESURES SOCIALS.



Un dels punts importants de l’ordre del dia, era l’aprovació definitiva del Pla d’acció social. El nostra grup va presentar al·legacions per millorar-ne el text. Lamentablement l’equip de govern, no en va acceptar cap, tot i que les al·legacions de fons, eren per incloure més mesures al Pla, mesures que el nostra portaveu havia aplicat a l’Ajuntament de Girona en la seva estada com a coordinador de l’àrea de drets socials, i que per tant han estat provades de forma positiva en d’altres municipis.

El pla d’acció social és un document que encamina el desenvolupament de l’acció social al municipi des d’una perspectiva integral i transversal . Aposta per un treball integral basat en els drets socials, buscant promoure l’acció comunitària com a pràctica d’inclusió per enfortir el capital social, les xarxes ciutadanes i els valors de l’equitat i la solidaritat.

El nostra grup municipal amb l’objectiu de millorar el text va presentar tot un seguit d’al·legacions, com el fet que no s’hagin utilitzat les memòres dels serveis socials i que no hagin participat en l’el·laboració professinals dels Serveis Socials bàsics, del Tramuntana, del Trampoli o del CAP (Centre assistència primària) però sobretot, ens hem centrat en la mancança de mesures. Us fem un resum d’algunes de les que en vàrem demanar la incorporació i que no s’han acceptat (CAP NI UNA)


Àmbit de la salut, dependència i gent gran

• Incrementar la prestació del Servei Atenció Domiciliaria

• Incrementar el servei  de teleassistència, garantint-ne un terminal a tots els majors de 75 anys.

• Millorar la qualitat de vida de cuidadors i familiars.

• Millorar les habilitats de les cuidadores, cuidadors i familiars pel que fa a l’atenció  integral  de  les  persones  amb  diversitat  funcional  o dependència.

• Garantir una atenció integral i continuada a les persones i families amb discapacitats a càrrec amb una coordinació de tots els recursos i serveis a disposició,  així com proveir una orientació i  informació constant  a la persona usuària i al seu entorn més directe.

• Facilitar la integració laboral dels discapacitats del municipi, i col·laboraamb les empreses amb programes d’inserció laboral per discapacitatsamb els centres especials de treball de la comarca.

• Facilitar i  millorar l’accés a recursos habitacionals (places residenciapisos tutelats,  lloguer  social,  etc.)  a les persones amb discapacitat.


Pobresa energètica:

• Incrementar la partida destinada a les ajudes urgents.

• Garantir l’aplicació i el desplegament de la Llei 24/2015.

• Signar  convenis  amb  les  companyies  energètiques  i  d’abastament d’aigua per aturar els talls de subministrament garantint-ne el seu ús a la ciutadania.

• Creació d’una oficina d’eficiència energètica per generar mecanismes de prevenció  de  la  pobresa  energètica,  promovent  la  sostenibilitat  i l’eficiència energètica. 

• Crear  i  promoure  la  instal·lació  de  comptadors  socials  de subministrament per a aquelles persones compromeses amb un pla de treball


Habitatge:

En  habitatge  el  pla  social  només  contempla  la  constitució  i  posada  en  funcionament  de la taula d’habitatge municipal,  que de fet  ja es va crear en àmbit  de  serveis  socials,  i  la posada en ús  de dos  habitatges  socials  i  3 d’emergència, que de fet ja estan en aquests moments en ús.

• Signatura de convenis amb les entitats financeres per a la cessió d’ús d’immobles  a la nostra  ciutat.  L’Ajuntament  seria el  titular  i  per  tant podria fer lloguers socials.
• Compra de immobles per  incrementar  el  nombre de pisos d’urgència social  propietat  de l’Ajuntament

• Aplicació de la Llei 4/2016 de protecció del dret a l’habitatge de persones en risc d’exclusió residencial, per  exercir  l’expropiació d’ús d’immbles d’entitats financeres que els tinguin buits.

• Vetllar per l’equilibri territorial dels pisos d’habitatge d’emergència social i la convivència a les comunitats on es troben ubicats.

• Garantir  uns  preus  de  lloguer  social  ajustats  d’acord  amb  l’IRSC (Indicador  de Renda de Suficiència),  amb una actualització periòdica, especialment pel que fa a l’habitatge d’emergència social.

• Mesures  per  incrementar  els  immobles  a  la  borsa  de  lloguer  amb l’establiment  de mesures de bonificació fiscal,  i  d’avalar  els possibles riscos pels propietaris.

• Promoure noves formes de tinença urbana d’habitatge.  Cessió a una cooperativa d’edificis públics i/o terrenys municipals (pisos mestres) per a la construcció de vivenda social

• Avançar cap a un model que incorpori l’enfocament del housing first, tal i com s’ha fet a Girona ciutat.


Ocupació amb persones en risc social

• Millorar  i  incrementar  la intermediació laboral  per  a persones en risc d’exclusió,  especialment  pel  que fa a la coordinació entre els diferents agents i l’establiment d’un model d’intervenció clar i compartit.

• Fomentar plans d’ocupació per a col·lectius en risc d’exclusió i  millorar l’acompanyament laboral  posterior. No pot ser que l’Ajuntament només  ocupi sis persones en plans d’ocupació quan el cost per la Corporació es de 1.500 euros anuals per cadascuna d’elles, i altres poblacions arribin a gairebé 60.

• Formació en les competències clau i  prelaborals (autoestima,  actitud, disposició  a  l’aprenentatge,  autonomia,  assertivitat,  treball  en  equip, configuració  del  projecte  professional,  etc.)  de  les  persones  en  risc d’exclusió social o amb dificultats d’inserció laboral.


Millorar la qualitat de vida de la infància i l’adolescència

• Reduir  l’absentisme  i  l’abandonament  escolar  de  la  infància  i l’adolescència.

• Fomentar  serveis i  programes de reforç educatiu preventius: activitats extraescolars, programes pont, etc.

• Realitzar accions socioeducatives amb adolescents a l’espai públic i a l’entorn familiar (domicili) amb educadors de carrer.

• Millorar els lots d’alimentació incrementant els seus valors nutricionals, la diversitat  de  productes  i  la  incorporació  de  productes  bàsics  no alimentaris.Garantir una alimentació adequada entre la infància i l’adolescència dins i fora de l’horari escolar.


Altres mesures:

• Promoure actuacions per a la sobirania alimentària com els horts urbans i espais comunitaris.

• Diversificar el model d’accés i distribució de l’alimentació bàsica de la  ciutat.

• Fomentar l’aprofitament dels aliments i reduir el seu malbaratament.

• Promocionar el voluntariat i l’associacionisme en l’àmbit de l’emergència alimentària.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada