Un dels punts
importants de l’ordre del dia, era l’aprovació definitiva del Pla d’acció
social. El nostra grup va presentar al·legacions per millorar-ne el text.
Lamentablement l’equip de govern, no en va acceptar cap, tot i que les
al·legacions de fons, eren per incloure més mesures al Pla, mesures que el
nostra portaveu havia aplicat a l’Ajuntament de Girona en la seva estada com a
coordinador de l’àrea de drets socials, i que per tant han estat provades de
forma positiva en d’altres municipis.
El pla d’acció
social és un
document que encamina el desenvolupament de l’acció
social al municipi des d’una perspectiva integral i transversal . Aposta per un
treball integral basat en els drets socials, buscant promoure l’acció
comunitària com a pràctica d’inclusió per enfortir el capital social, les
xarxes ciutadanes i els valors de l’equitat i la solidaritat.
El nostra grup
municipal amb l’objectiu de millorar el text va presentar tot un seguit d’al·legacions,
com el fet que no s’hagin utilitzat les memòres dels serveis socials i que no
hagin participat en l’el·laboració professinals dels Serveis Socials bàsics,
del Tramuntana, del Trampoli o del CAP (Centre assistència primària) però
sobretot, ens hem centrat en la mancança de mesures. Us fem un resum d’algunes
de les que en vàrem demanar la incorporació i que no s’han acceptat (CAP NI UNA)
Àmbit de la salut, dependència i gent gran
• Incrementar la prestació del Servei Atenció
Domiciliaria
• Incrementar el servei
de teleassistència, garantint-ne un terminal a tots els majors de 75
anys.
• Millorar la qualitat de vida de cuidadors i familiars.
• Millorar les habilitats de les cuidadores, cuidadors i
familiars pel que fa a l’atenció
integral de les
persones amb diversitat
funcional o dependència.
• Garantir una atenció integral i continuada a les
persones i families amb discapacitats a càrrec amb una coordinació de tots els
recursos i serveis a disposició, així
com proveir una orientació i informació
constant a la persona usuària i al seu
entorn més directe.
• Facilitar la integració laboral dels discapacitats del
municipi, i col·laboraamb les empreses amb programes d’inserció laboral per
discapacitatsamb els centres especials de treball de la comarca.
• Facilitar i
millorar l’accés a recursos habitacionals (places residenciapisos
tutelats, lloguer social,
etc.) a les persones amb
discapacitat.
Pobresa energètica:
• Incrementar la partida destinada a les ajudes urgents.
• Garantir l’aplicació i el desplegament de la Llei
24/2015.
• Signar
convenis amb les
companyies energètiques i
d’abastament d’aigua per aturar els talls de subministrament
garantint-ne el seu ús a la ciutadania.
• Creació d’una oficina d’eficiència energètica per
generar mecanismes de prevenció de la
pobresa energètica, promovent
la sostenibilitat i l’eficiència energètica.
• Crear i promoure
la instal·lació de
comptadors socials de subministrament per a aquelles persones
compromeses amb un pla de treball
Habitatge:
En habitatge el
pla social només
contempla la constitució
i posada en funcionament de la taula d’habitatge municipal, que de fet
ja es va crear en àmbit de serveis
socials, i la posada en ús de dos
habitatges socials i 3 d’emergència,
que de fet ja estan en aquests moments en ús.
• Signatura de convenis amb les entitats financeres per a
la cessió d’ús d’immobles a la
nostra ciutat. L’Ajuntament
seria el titular i
per tant podria fer lloguers socials.
• Compra de immobles per
incrementar el nombre de pisos d’urgència social propietat
de l’Ajuntament
• Aplicació de la Llei 4/2016 de protecció del dret a
l’habitatge de persones en risc d’exclusió residencial, per exercir
l’expropiació d’ús d’immbles d’entitats financeres que els tinguin
buits.
• Vetllar per l’equilibri territorial dels pisos
d’habitatge d’emergència social i la convivència a les comunitats on es troben
ubicats.
• Garantir
uns preus de
lloguer social ajustats
d’acord amb l’IRSC (Indicador de
Renda de Suficiència), amb una
actualització periòdica, especialment pel que fa a l’habitatge d’emergència
social.
• Mesures per incrementar
els immobles a
la borsa de
lloguer amb l’establiment de mesures de bonificació fiscal, i
d’avalar els possibles riscos
pels propietaris.
• Promoure noves formes de tinença urbana
d’habitatge. Cessió a una cooperativa
d’edificis públics i/o terrenys municipals (pisos mestres) per a la construcció
de vivenda social
• Avançar cap a un model que incorpori l’enfocament del
housing first, tal i com s’ha fet a Girona ciutat.
Ocupació amb persones en risc social
• Millorar i incrementar
la intermediació laboral per a persones en risc d’exclusió, especialment
pel que fa a la coordinació entre
els diferents agents i l’establiment d’un model d’intervenció clar i compartit.
• Fomentar plans d’ocupació per a col·lectius en risc
d’exclusió i millorar l’acompanyament
laboral posterior. No pot ser que
l’Ajuntament només ocupi sis persones en
plans d’ocupació quan el cost per la Corporació es de 1.500 euros anuals per
cadascuna d’elles, i altres poblacions arribin a gairebé 60.
• Formació en les competències clau i prelaborals (autoestima, actitud, disposició a
l’aprenentatge, autonomia, assertivitat,
treball en equip, configuració del
projecte professional, etc.)
de les persones
en risc d’exclusió social o amb
dificultats d’inserció laboral.
Millorar la qualitat de vida de la infància i
l’adolescència
• Reduir
l’absentisme i l’abandonament escolar
de la infància
i l’adolescència.
• Fomentar serveis
i programes de reforç educatiu
preventius: activitats extraescolars, programes pont, etc.
• Realitzar accions socioeducatives amb adolescents a
l’espai públic i a l’entorn familiar (domicili) amb educadors de carrer.
• Millorar els lots d’alimentació incrementant els seus
valors nutricionals, la diversitat
de productes i
la incorporació de
productes bàsics no alimentaris.Garantir una alimentació
adequada entre la infància i l’adolescència dins i fora de l’horari escolar.
Altres mesures:
• Promoure actuacions per a la sobirania alimentària com
els horts urbans i espais comunitaris.
• Diversificar el model d’accés i distribució de
l’alimentació bàsica de la ciutat.
• Fomentar l’aprofitament dels aliments i reduir el seu
malbaratament.
• Promocionar el voluntariat i l’associacionisme en
l’àmbit de l’emergència alimentària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada